Trädgårdsliv & Design


Julen varar fram till påska…
2008-03-17, 16.12.39
Filed under: Högtidsdagar, Pyssel

webbpaskagg.jpgJapp..det är sant….Faktiskt åkte enriset ut i lördags. Sticksigt och barrande lyckades jag få av de vita broderande julehjärtanen utan att få blodvita på fingertopparna men en och annan satte sig i fötterna med sina vassa barr innan riset kom ut till kompostens.

In kom sedan härliga björkgrenar som dekuterades med fjädrar och ägg i alla färger.

De handblåsta äggskalen målade jag 1996 med olika motiv av våren. Här ser ni ett av dem med hönor och småkycklingar.

Om jag inte minns fel så gör man så här om du vill testa…Gör ett håll i vardera ända av ägget med en vass nål. Sedan gäller det att samla kraft med lungorna och blåsa ut ägget innehåll tills det blir tomt på vita och gulan-det tar tid och lite tålamod minns jag! Måla med hobbyfärg ett motiv och låt torka. Bind en sytråd runt en liten tunn ståltråd som går att sticka ner i det lilla hålet överst på ägget. Pynta med ett tunt sidenband genom att slå en rosett kring upphägningssnöret. Alternativ är att limma rosett och snörre med limmpistol så det håller.

Lycka till & GLAD PÅSK på ER Alla!


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej Camilla!
Du kunde nog ha haft kvar riset med hjärtanen i, för tittar man ut är det mer vinter än någon gång i år😉
Men vi måste ju trots vädret önska dig en riktigt Glad påsk.
Ken&Carina

Kommentar av ken

Har varit och tittat på ditt VÄXTHUS oj oj oj vilket växthus!
Jätte fint….hm (hoppas att hennes växter fryser)
Skämt och sido, ett riktigt ståtligt växthus.
Ken

Kommentar av ken

😉 Tack för ditt mail…Nu är jag mycket lugnare och tåler vänta på ”vår nummer 2” efter vinterns tillslag! Till hösten ska jag förvara fler växter i mitt kallväxthus! Mvh Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design




Kommentera

