Trädgårdsliv & Design


Ännu fler föer i jorden…
2008-02-23, 23.38.18
Filed under: Frösådder och växter
fagelbord.jpg

Idag har jag varit flitig jag har ägnat halva eftermidaggen med att sätta mina fröer i jorden. Nytt för idag var att jag testar vermikulit som ska reflektera ljusets strålar till fröet och binder vätska som är överflödig och håller jorden fuktig.

fro.jpgfro.jpgJag är helt ny på detta så det ska bli skoj att se om jag gjort rätt! På förpakningen stod det att man ska ha vermikolit både under och över fröna men det kändes som om fröna inte blev täckta ordentligt som det blir med jord så jag testar mig fram och gjorde lite olika i sådd.fro.jpgfro.jpgfro.jpgfro.jpg

Här är dagens lista…

fro.jpg

Passiflora caerulea – 21/2 filade och lade i blöt, 23/2 sådd,

Cucumis melo L. ‘Cantalupo di Charentais’Melon, Satte 12 frö 23/2 Dessa plantor ska handpollineras med pensel, hoppas på att få några få bra plantor som jag kan satsa på! Tre plantor börja ta form 10/3… hoppas på fler…

Cucumis sativus L. ‘Beit Alpha’ – Salladsgurka Satte 12 frö 23/2

Ocimum basilicum ‘Licorice Basil’ – Anisbasilica. Planterade i tvålerkrukor för odling inomhus 23/2, kommer nog att så dem i växthuset oxå

Ocimum basilicum ‘Genovese Compact’ – Basilica. Planterade i två lerkrukor för odling inomhus 23/2, kommer nog att så dem i växthuset oxå… åh…de grodde för ett tag sedan (omkring 6/3), står nu i mitt soligaste fönster för tillväxt

Cynara cardunculus L. ‘Green Globe’ – Kronärtskocka Satte 12 frö den 23/2,  en planta har kommit upp 6/3

Cosmos bipinnatus ‘Vega White’ – Rosenskära vit, Blötlades 21/3, Planterad 23/2… 

Cosmos bipinnatus ‘Tetra Versailles Red’ – Rosenskära röd, Blötlades 21/3, Planterad 23/2

3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Men va´ flitig du har varit!
Och dessutom handpolinerat!
Låter lite överkurs – så spännande!
Röd rosenskära måste jag också pröva i år.
Kram Randi

Kommentar av Randi

Åh vad ditt växthus är fiiiint!!! Härligt med sådden..jag har inte fått mina beställda fröer än…så jag går här i väntans tider..
Kram
mia

Kommentar av Mia

is there any one who knows any source about this subject in other languages?

Kommentar av Yurtdisi Egitim




Kommentera

