Trädgårdsliv & Design


Längtan, att sätta händerna i jorden!
2008-01-31, 17.39.19
Filed under: Frösådder och växter

Du är fröet

 Du är fröet och jag din mull.
Du ligger i mig och gror.
Du är det barn som väntas.
Jag är din mor. Jord, ge din värme!
Blod, ge din saft!
En okänd makt behöver i dag
allt liv jag haft. Strömmande varma vågen
känner ingen damm,
vidare vill den skapa,
bryter sig fram. Därför gör det så levande ont
ini mig nu:
något växer och spränger mig –
käraste, du!

 Karin Boye

 

Årets fröbeställning är gjord nu från Impecta och det blev som vanligt fler fröpåsar än vad jag tänkt mig… HIHI …Alltid samma dilemma varje år men i år består fröerna mest av sådant som jag aldrig förrut sått och då givetvis mycket för mitt växthus såsom olika Chili, Melon och olika Basilika mm. Jag längtar verkligen till att sätta igång och till nästa vecka kan jag förhoppningsvis sätta händerna i jorden och njuta av lukten av jord.

Efter det så är det sen dags  för min man att bygga mina odlingslådor i växthuset så det blir fritt fram för plantering då natt tempraturen håller sig kring 8-10 grader. Jag har bestämt mig för att vara sträng och ändast driva fram ett fåtal plantor av varje sort för att inte drunkna i lådor av sådder som jag inte kan sköta. Jag vill ju inte göra samma misstag som i fjol då tomaterna blev långa och rangliga pga ljusbrist och platsbrist innan utplantering  🙂

Här är min lista:

2 st Plantetikett vit 25-pack  – förrådet måste fyllas på…ett måste för alla frö odlare 🙂 Tips! Jag delar de på längden och får då dubbelt så många!

Petunia hybrida grandiflora F1 ‘Ultra Blue Ve – En härlig lavendelblå Petunia sort som jag blev förtjust i, ifjol. Petunia ska inte planteras om utan drivs fram i sin första lilla kruka tills det är dags att plantera ut. OBS. Jättesmå frö och det blir lätt för många i krukan.

Passiflora caerulea – Finn Vanlig Passionsblomma för mitt växthus. :o)))

Tagetes patula ‘Favourite Red’ – Blev förtjust i AoT:s rödaTagetes…Ville bara ha till mitt trädgårdsland!

Cucumis melo L. ‘Cantalupo di Charentais’– Välsmakande söt sockermelon på 1kg för växthus men även altan .

Lactuca sativa L. ‘Salad Bowl’- Vädertålig och pålitlig Krussallat …Man kan ju inte lita på det svenska klimatet 🙂

Lactuca sativa L. ‘Frisée d’Amérique’- Sallad med lätt rödkantade vågade blad med mild smak.

Ocimum basilicum ‘Licorice Basil’ – Persisk Basilika medmild anis eller lakrissmak. Passar även som rabatt växt.

Ocimum basilicum ‘Genovese Compact’ –  Mild sallatsbasilika som är perfect till pesto.

Tagetes tenuifolia ‘Signet Lemon’ – Kryddtagetes med citronsmak.

Cynara cardunculus L. ‘Green Globe’ – Kronärtskocka. Har aldrig odlat kronärtsskocka men det ser så härligt ut!

Physalis peruviana edulis – Physalis, bara för skoj skull och för att det är roligt barndomsminne!

Capsicum annuum L. ‘Peri-peri’ Bärpeppar.

Capsicum annuum L. ‘Corbaci’ – Användbar Sötpeppar Mycket växtkraftig 

Pastinaca sativa L. ‘White Gem’ – Min favoritgrönsak…. Varför inte odla den själv då?  Mums för Palsternackan! ;oD

Capsicum annuum L. ‘Sweet Banana’ – Rolig paprika sort för odling av mina barn.

Cucumis sativus L. ‘Beit Alpha’ – Gurka måste man väl oxå odla i ett växthus!!!

Solanum lycopersicum ‘Rio Fuego’ – och tomater ….

Solanum lycopersicum ‘Chadwick’– och mera tomater i växthuset! 😉

 

Play Wink


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vad härligt att det snart är dags att börja så…i alla fall om man har ordentligt belyst. Ha det gott!

Kommentar av Slottsträdgårdsmästaren

Och jag väntar och väntar.. på att tiden skall gå så jag kan så lite mer…. det är ju så tidigt än men har några frön som skall ned i jorden nu i februari. Mina byttor får ju knö rejält då jag inte har växthus. Har köpt lite sallad jag med även om det är låååångt kvar tills jag kan så i pallkragen. Physalis skall också sås längre fram. Tomatfrön från köpetomat växer bra under lysrören – himla kul att odla från egentagna frön! Lycka till med dina sådder 8`)

Kommentar av lotta

Jag har inte beställt några fröer alls. Har ingen plats att driva upp dem på och sen har jag massor av frön kvar från förra året som måste användas först. Men sugen är jag på att börja fröså!

Kommentar av lynx

Åh vad mysigt..jag skulle beställt förra helgen, men så blev det inte av pga att min kollega inte var redo med beställningen, men nu till helgen skall jag sätta mig ner och botanisera bland alla underbara fröer.
Kram och ha en bra helg!
Mia

Kommentar av Mia

Vad mycket roligt du ska så! Jag har sått blå physalis idag och vanliga gyllenbär och chili tidigare. Chilin växer på, men ännu inget liv i gyllenbärsbyttan. Impecta har så många roliga sorter, men det det blev ingen beställning från dom i år, jag måste hejda mig lite… 😉
Trevlig helg!

Kommentar av ÅsaGåsa




Kommentera

