Trädgårdsliv & Design


Min Trädgård/Trädgårdsplan
2008-01-12, 19.47.05
Filed under: Dammen, Min Trädgård, Trädgårdsdesign, Trädgårdsprojekt

Ett av mina första inlägg på denna blogg var ”Trädgårdsdesign” för drygt ett år sedan en Trädgårdsritning över delar av min trädgård. Idag har jag försökt med datorns hjälp uppdatera min ritning från en avfotografering från den befintliga handritad skiss med bland annat mitt växthus som byggdes i höstas, damm som blev klar våren 2007, och diverse rabatter som jag har tänkt göra nu till våren men även de som blev klart under fjolåret.

Det som jag nämde i mitt inlägg om Planerade inköp för säsongen 2008 är en rosrabatt med ´Diamond Border´(vita rosor) som är till höger om Kgr i bild och en Avenbokshäck med en portal och rosen ´The Fairy´ framför det större förrådet.

Min trädgård har anno från 1920 -talet och har en del gamla ”mormorsväxter” som pioner, irisar, astrar men även gamla träd som björkar och äpple. Trädgården var bortglömd i säkert tio år och rejält bevuxen av ogräs innan vi för fem år sedan flyttade in. Mitt intresse har ökat med åren och jag känner att jag vill göra så mycke med den att jag ibland undrar vad jag håller på med! Drömmen är att få en sprudlande doftrik, härlig, rosen och perenn trädgård med mycket insekter och goda frukter och bär.

Växthuset är en del av min dröm som har gått i uppfyllese och som jag längtar till att få sätta mina händer i till våren och börja odla i och även få njuta och koppla av i tillsammans med min familj. Det är också ett sätt att förlänga min trädgårdssesong då det svenska klimatet ibland spelar oss spratt med bara regn under somrarna.

Detaljskiss

Förklaringar i korthet vad vissa betekningar står för…
Kgr= Kör grus, Typ bil uppfart av grus eller liknande.
Ggr= Gång grus
GR= Gräsmatta
PL= Planteringar

Gamla trädgårdskiss Trädgårds skiss Damm

(klicka för större bild)

Den lilla bilden till vänster föreställer trädgården för ett år sedan, hur den såg ut då. Skissen är ritad för hand med specialpennor som jag fick tillgång till på en Landskapsarkitektbyrå under en praktik då jag gick min trädgårdsutbildning.

Till höger är en detaljskiss av dammen i min trädgård som planerades för cirka 1½ år sedan. Delar av idén till dammen kommer från Hem och villa mässan i Örebro då bland annat jag fick tillfälle att bygga upp en trädgård tillsammans med Kvinnersta skolan. Dammens vattenfal består av en gammal rostig skottkärra och ett järnrör som även det var med på mässan som sedan fick få sin plats hos mig. Dammenens växter stämmer inte riktigt helt enligt skissen utan växtantalet har utökats runt om med bland annat en japansk blodlönn och en trädpion och desto fler dammväxter ormbunkar och gräs.

Det skulle vara skoj😉 att höra vad ni tycker om mina skisser och jag tar gärna emot tips och idéer om vad som ni skulle ha gjort eller inte gjort!

Sen vore det också kul🙂 att få höra vad ni ”Trädgårdsbloggare” har för planer och drömmar om era trädgårdar inför kommande år!

Avslutar nu med några bilder från trädgården i fjol. På återeende Kram Camilla

My garden

My garden Trädgårdsvy i solnedgång

My Garden Sommarlängtan

   Leonado da Vinci ros Huset

Nyvaken Bonica 

Early Morning- My green house


6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Dina skisser är jättefina, och vilken bra överblick man får över den planerade trädgården!
Jag skulle önska att jag kunde göra nåt liknande med vår trädågrd..har många planer, men tycker det är svårt🙂
Du klarar det säkert galant!
Kram vännen, ha en bra söndag!
Mia

Kommentar av Mia

Åh vad fint det ser ut!
Du… kika in på min blogg, jag har nåt till dig där…

Kommentar av Fundera grönt

Wow, vilka underbara bilder! Tack än en gång! Kram

Kommentar av signe

Hej, hittade hit via en annan blogg. Vilka underbart vackra bilder du visar, är det du själv som fotar?

Kommentar av ÅsaGåsa

[…] Skiss kan ni se här Trädgårdsplan […]

Pingback av Årets första trädgårdsprojekt är igång « Trädgårdsliv & Design

Vilket jättefint växthus du har. Jag är sjuk av längtan efter ett likadant…

Kommentar av anna




Kommentera

