Trädgårdsliv & Design


Planerade inköp inför säsongen 2008
2008-01-11, 22.43.21
Filed under: Frösådder och växter, Min Trädgård, Trädgårdsprojekt

Varje år gör jag ett till tre postorder inköp från Horto Green och inför våren kommer jag att köpa en hel del som vanligt till sammans med en kompis som är lika tokig som jag ;-). Vi brukar göra vår förhandsbeställning i slutet av januari, för då ges det nämligen 10% rabatt på rosor. Växterna kommer sen då det är som mest lämpligast att plantera dem för den zon man bor i. De flesta rosor som jag har är köpta genom Horto Green och mer om det går att läsa på min sida om ”Mina Rosor” (sidan är dock under uppdatering).

Rosor

“Diamond Border” Bild Horto GreenDiamond Border som ska vara en sund och frisk marktäckande buskros. Den blommar i vit, halvfyllda vackra blommor hela sommaren och blir 1- 1,5 m hög. Zon 1-4. Rosorna ska planteras längs bil uppfarten på ena sidan mellan två perenn rabatter. (Antal planerade inköp 10 st)

“The Fairy” Bild Horto GreenThe Fairy som är oxå en marktäckare med mycket små tätt fyllda rosa blommor. Höjd 50-60 cm. Zon 1-5 (6) Blev mycket förtjust i denna i sommras då vi var i skåne och känner att de borde få sin plats även i min trädgård. Tanken är att The Fairy ska stå på varsin sida vid en portal vid den tilltänkta avenboks häcken. (Antal planerade inköp 2 st)

“Venusta pendula” Bild Horto GreenVenusta pendula En mycket gammal Rosa arvensis-hybrid av okänd härkomst. Vit blomma med rosa knoppar. Blommar i juni- juli. Är en tålig, härdig och snabbväxt klängros som jag vill ha mot mitt nya växthus. Höjd 2,5-3 m, men kan bli upp till 6 m om den trivs bra. (Antal planerade inköp 1 st)

För växthuset planerar jag att införskaffa

“Fikon” Bild Horto GreenFikon Precose de dalmatie

Vinstock Vill ha både blåa och gröna druvor men är lite osäker vilka sorter som är goda och härdiga då växthuset är ouppvärmt under vintern (och gärna snabbväxande sådana oxå- är ju lite otålig!!! 😉 ). Tar tacksamt emot förslag på sorter från er bloggare!!! (Jag bor i zon 3 och mitt växthus är delvis markisolerat. Hade tänkt plantera de direkt i marken.)

Övrigt.

Har oxå planer för att plantera en Avenbokshäck för att dölja parkeringsplatsen för vår släpvagn och rama in en del av vår trädgård där min damm är. Men vi får se hur mycket jag hinner med… men det vore skoj! 🙂


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Kul att läsa om dina planerade inköp Camilla! Själv har jag inte handlat från Hortogreen men har förstått att både utbud och pris är bra. Jag har beställt rosor från Rosenposten. Bra det med! Det blir inga postorderinköp för mig i vår men kanske senare under säsongen men då har du kanske mer fullt upp!? ;)Ha en härlig helg! Kram Karin

Kommentar av Karin A

Fina rosor du skall beställa – Fairy har jag och är så nöjd med den – blommar länge och faktiskt så missar Rådjuren den 🙂 Hortogreen har jag tidigare beställt i från och får bra betyg från mig. Visst är det härligt att få tänka blommor och trädgård igen!! Ha en bra helg 8`)

Kommentar av Lotta

[…] kommentarer Min Trädgård/Träd… on TrädgårdsdesignLotta on Planerade inköp inför säson…Karin A on Planerade inköp inför säson…Magnus on Wild garden- HimlagårdMarina on Vill […]

Pingback av Min Trädgård/Trädgårdsplan « Trädgårdsliv & Design




Kommentera

