Trädgårdsliv & Design


Återblick på det gångna trädgårdsåret.

Ett trädgårdsår har snart gått förbi och det är snart dags för höstens och vinterns drömmar planer och funderinga inför nästa trädgårdsår.

Om jag ska summera vad hänt år 2007 så måste jag säga att jag är ganska så nöjd!😉 fast vissa missöden med frösådderna.

Våren inleddes med en enorm frösättning av diverse blommor och grönsaker. De planteringarna som jag trodde in i det sista var totalt misslyckade och knappast fick sin omsorg blommar i dag med en enorm ståtlig höjd över bland annat min damm. Jag täncke på Jätteverbenan.

Andra fel och brister som jag gjorde var mina tomatplantor som jag gick ut så starkt för och specialbeställde fröer från en firma. Jag drev upp aldeles för många och kunde till slut inte hantera dem på grund av en för liten ljuskälla utan de blev långa, rangliga och sköra och tillslut hamnade dem i något större krukor ute på gården där de glömdes bort under semestern. Väl till sist gjorde jag en insats att rädda några av dem och de piggnade till men den regniga hösten bidrog inte till så många blomklasar utan så sent som förra veckan skördade jag den sista minsta röda tomat efter en och en halv månad inne på köksbordet. Samanlagt så fick jag njuta av kanske ett tiotal tomater.

I maj satte jag igång att gräva till min efterlängtade damm och några dagar senare och öma muskler hade jag en damm på ett djup vid det lägsta cirka 30 cm och det djupaste cirka 1,30- 1,50. Hårt arbete och man kände sig som en tok men efter ytterligare någon vecka stod dammen klar med växter och fiskar och en härrans massa sten från en bonde ute på landet som sjyst nog stälde upp att skänka mig en hel traktorskopa av den varan.

Planerna som jag haft för ett växthus började ta form och under sommaren beviljades mitt bygglov på en egen ritad skiss. Några veckor senare sattes skopan i marken och sedan gick allt fort. Inom loppet av några dagar stod både grunden och stommen klar och man kunde nu se vad som skulle bli av det hela. Det som har tagit längst tid är all den eviga målningen som jag själv ville göra. Men den kalla hösten kom allt för tidigt och jag får nu ta nya tag till våren och färdigställa det hela.

Annat som jag oxå har hunnit med om är två nygrävda rabatter. En vid husentrén och en större vid ena halvan av trädgården som består numera av nejlikorosor och perenner.

Inte för att glömma, så skördades även i år massa bär och rabarber som blev både sylt och saft. Men de goda äpplena uteblev med stor sorg för både barnen och mig som älskar baka mormors favoritäpplekaka.

Tillsist får jag inte glömma att nämna min mans bygge av vår nya trädgårdsbod längst ner i ena ändan av trädgården. Boden fick en härlig färg av vitioltonnad färrg och jag måste säga att jag är mycket nöjd över bygget för den ser ut att stått där för alltid och ger en viss charm över trädgården.trädgårdsåret2007


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag blir imponerad! Du har verkligen hunnit med mycket i trädgården. Och dessutom har du iscensatt flera stora projekt.
Njuter av ditt vackra collage!

Kommentar av Randi

Trevligt att få ta del av din summering i ord och bild! Jösses vad mycket du har hunnit med; är så imponerad över din ork och idérikedom. Nu är det dags med några månaders trädgårdsvila. Ha en fin helg! Kram

Kommentar av Karin A

Du har hunnit fantastiskt mycket och det låter som du lärt dig massor! Jag gjorde ”samma miss” med mina tomater, alldeles för många som trängdes och slogs om ljuset, så de hann inte bli klara ordentligt. Men jag fick några nävar av de gula pärontomaterna i alla fall. Nu klurar jag på vad jag skall göra med min vindruva (Glory van boskoop). Den står i en stor kruka i växthuset o jag vet inte om jag skall gräva ner den i växthuset över vintern o om jag skall beskära den nu…får nog läsa på lite där😉
Jättefint collage med bilder du gjort som sammanfattar ditt år! Kram

Kommentar av Lilla Blanka (Mia)

Jag vill tacka dig för kommentaren du skrev på min blogg för ett tag sedan. Jag har varit så oförskäd och svarat dåligt på kommentarer. Hoppas allt går väl med din egen graviditet. Det är väldigt jobbigt att gå och oroa sig. Jag försöker lägga bort oron och tänka att allt kommer att gå bra.
Otroligt vad mycket du hunnit med under detta trädgårdsår. Ert nya växthus vlev ju helt fantastiskt!

Kommentar av Linda V




Kommentera

