Trädgårdsliv & Design


Dyslexi veckan- Jag har dyslexi!
2007-10-02, 22.56.34
Filed under: Dyslexi & Autism-det berör!

Vecka 40 är europeiska dyslexiveckan och detta vill jag uppmärksamma på grund av att jag själv är dyslektiker….

Mer information om vad som händer finns att söka på webben Googel

… Jag har dyslexi! Här är min historia…
Många av er har säkert upptäckt det i mina texter där stavfel och ordföljd finns lite här och var på min blogg.
Jag har i hela min skol gång kämpat med läsning och stavning och kan idag säga att jag inte har haft en bra skol gång. Många gånger har jag fått höra att jag varit lat och oengagerad i skolarbet och inte tagit det på allvar. Men i själva verket har jag kämpat aldeles för mycket. För att kunna klara av ett lite stycke text eller  eller några enstaka glosor blev en sådan stor kamp att det tog min barndom ifrån mig. Ingen kunde fatta hur mycket tid jag la ner på skolarbeter. Oftast gjordes jag till en hackkyckling öppet inför alla både av skol kamrater och lärare som tydligt informerade öppet i klassen att man inte klara av att skriva eller läsa och hoppade därför över mig vid bland annat högläsning.
När jag sedan kom in med lägsta betyg på vårdlinjen började en ny kamp att visa att jag var inte så dum som så många trodde. Kompisarna var ofta ute och roade sig då jag satt hemma och plugga och trots detta var det med nöd och näppe jag blev godkänd. Itredje året på gymnasiet kom jag i kontakt med en studievägledare. Hon tog sig tid och lyssnade på mig och stöttade mig enormt. Genom henne fick jag senare kontakt med en dyslexiutredare som ville träffa mig men då sa skolledningen och rektorn stopp på grund av att det inte fanns några pengar för att göra en utredning för elever med dyslexi utan hänvisade att hat jag gått igenom tolv år i skolan så varför utredas ut nu?!
Jag började på egen hand forska i mina problem och vid nästan terminens slut hade jag lyckats få en samhällskundskaps lärare att inse mina problem och tackvare honom lyckades jag höja mitt betyg från en svag tvåa till en stark fyra inom loppet av några veckor. Detta på grund av att undervisningen lades om och skolböckerna sloppades för min del och jag fick muntligt inhämta mina kundskaper.
Sista veckan innan studenten och tredje besöket hos rektorn lyckades jag nu få ett godkännande att jag skulle utredas.
Jag genomgick en del läs och skriv tester och förståelsetester som visade sig att jag var helt klart var Dyslektiker. Jag hade en läshastighet som gämfördes med skolbarn i årskurs sex. Jag fick oxå ett bevis på att jag inte var dum utan hade lite högre IQ än övriga i samma ålder. Jag kunde återberätta långa texter som lästes upp högt för mig, men när jag själv skulle läsa samma text blev det stop. Orden flöt samman och jag kunde inte uttala långa och svåra ord. Texten hoppade för mig och bokstäver försvann och jag kunde inte åteberätta vad jag läst.

Med ett intyg på att jag är dyslektiker har för mig varit en enorm lättnad. Jag har aldrig försökt gömma mig för mitt handikapp utan varit ärlig och berättat öppet om det. Aldrig har jag stött på problem förutom då jag 1994 kom in på vårdhögskolan i Lund på skärskilda skäl. Skolan ville testa att ha elever med dyslexi och alla på skola sas vara införstådda i mitt handikapp tills den dag då jag ställde de krav jag hade rätt till. Att exempel få längre skrivtid eller få tenta av kortare delämnen istället för hela ex. anatomin och fysologi delen på några få timmar var inte populärt och lärarkåren ville inte hjälpa mig med det utan tyckte helt enkelt att jag var där på samma vilkor som de andra eleverna. Jag har i efterhand förstått att det var skolledningens beslut att visa utåt en god vilja men i själva verket hade man inte förankrat de rättigheter jag hade utan jag fick ofta höra att de inte kunde göra skilnad mot mig eller att det skapade mer tid och jobb för lärarna.

Tiden på högskolan blev kort. Jag höll ut ett halvår och min dröm om att bli barnmorska och sjuksköterska gick upp i rök.

Nu har det gått tretton år sedan dess och jag har kämpat vidare, mycket  tackvare datorernas rättstavningsprogram och dyligt så har jag klarat mig ganska bra. Jag har övertygat och bevisat för mig själv att jag skulle klara ett år på Narurbruksskolan och gick i fjol ut med högsta betyg i alla ämen. (utom i ett ämne, fordonslära, där jag hoppade över tentan för högsta betyg)

Jag har lärt mig att kämpa och ger inte upp i första taget! Det jag gör, brinner jag för och jag har inte ofta stött på problem på grund av mitt handikapp. Många i min omgivning har varit förvånade över att jag har dyslexi då jag berättat det och ibland har de inte förstått de svårigheter jag har .

Fakta:
Ordet dyslexi kommer från engelskans dyslexia. Det engelska ordet kommer från grekiskans dys som betyder svårt och lexia som i sin tur betyder att man har svårt med ord och bokstäver. Man kan vara mycket begåvad men ändå stava och läsa dåligt. Över 6% av befolkningen har dyslexi där i bland vår egen Kung och Kronprinssessa. Andra kända är också Tom Cruise och Harrison Ford mfl.


8 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej Camilla! Tack för att du delar med dig av din historia. Upprörande att läsa hur framför allt lärare agerat genom åren; jag bara hoppas att samhället har börjat att förändras. Tur att du varit stark! Kram, Karin

P.s. Skönt att växthusbygget börjar närma sig sitt slut!

Kommentar av Karin A

Jo man vet ju!
kram på dig!

Kommentar av aklejor

Hej Camilla!
Tack för att du är öppen och visar problemet med dyslexi. Jag har en son som idag är 27 år och kan se tillbaka på hans skolgång och lärarnas oförmåga att inse problemen med dyslexi. Vi har försökt att stötta honom under hela skolgången med läxor och framförallt när det gällde att läsa långa texter. Han har fortfarande kvar en stor del av problemen men trots detta har han gått en civilingenjörsutbildning i 5 år. Han fick arbete direkt när han slutade på universitetet och igår fick han besked om ett nytt arbete med en mycket bra lön. I april blev han dessutom en stolt pappa till en underbar liten flicka och jag en ännu stoltare farfar.

Lycka till och kämpa på – livet har så mycket att ge!

Kommentar av Johnny Dahlgren

I am sorry you had such a difficult time. I have a little problem with this, and some days are worse than others. I have a brother and he, his only child, and both grandchildren have dyslexia. So, it seems to run in families. Of my four children, the oldest seems to have some problem, too. He was able to earn a PhD degree in his field, but has never read for pleasure. It is just too difficult. His oldest child also seems to have a similar problem. You are a very strong person to have overcome your challenges and did not give up. You are to be commended. Congratulations!

Kommentar av Barbee'

Jätteintressant läsning! jag jobbar som specialpedagog och gör bla en del tester av elever med läs-och skrivsvårigheter. Allt för många berättar om den kamp de fört för att få bli utredda… Jag önskar dig all lycka!
Kram Sussie – som återkommer snart igen:-)

Kommentar av Granne med Selma

[…] Till sist vill jag uppmärksamma  att det är Europeiska Dyslexiveckan. Syftet är ökad förståelse och kunskapen om läs- och skrivsvårigheter / dyslexi. Läs mer om Dyslexi på Dyslexiförbundet FMLS och här är min historia om mitt handikapp“Jag har dyslexi” […]

Pingback av Mera Höst « Trädgårdsliv & Design

Tur att du har varit så stark. Jag är förtvilad på skolorna, jag har ju jobbat som förskolläre så jag vad många barn det är som inte får hjälp i tid.
Även om vi på förskolan har förmeddelat detta.
Du skirver hur bra som helst på bloggen och jag har inte tänkt på det alls. I bloggvärlden glöms en och annan bokstav. Starl av dig att berätta det. Ha det nu gott och njut av era höstfynd.
kram
annika

Kommentar av annika Chritensen

Tack !!

De värmer mig att läsa din berättelse.Googlar lite om dyslexi och fick fram dig.Jag har dyslexi själv har nyligen gåt ut med de till min chef på jobbet/Tack & kram

Kommentar av Rahwa




Kommentera

