Trädgårdsliv & Design


Rabatten vid entrén tar form…
2007-08-01, 22.34.17
Filed under: Trädgårdsprojekt

entré rabattÄntligen har jag tagit mig ann att gräva rabatten vid entrén!!! I två år har vi sagt att vi måste få den klar då vi har en rabatt vid den andra sidan av ytterdörren. Ett enhetligt välkommande intryck med både färg och doft mot den vita fasaden och gråa gårdsplanen ska lyfta fram och ramma in huset. Gatusten är satta efter en mjuk form efter de växter som ska vara där. I början av sommaren köpte jag rosen `Rose de Rescht´ i Löta (trädgårdscentrum) som nu har kommit på sin plats. En sockertoppsgran flyttades från den andra sidan och fick sällskap av perenner som Stjärnflocka och körleksört. En annan ros, Rosa rugosa ’Thérèse Bugnet’ flyttades oxå till entrén från en rabatt där den höll på att kvävas av andra överväxtande växter. Rabatten skall även innehålla ett buxbomklott och lavendel runt rosorna. Längs väggen ska kullersten sättas för att skydda fasaden mot regnstänk mm.


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det låter som att det kommer att bli snyggt. Har själv haft lite funderingar kring just entrén idag faktiskt. Inte så mycket rabatt då, men mer vad jag ska ha på trappan. Där ser tist ut nu tycker jag.

Kommentar av Marina

Vi har semester just nu så till en viss del har vi faktiskt gått i ide.😉
Ärligt talat händer det inte så värst mycket nytt i trädgården. Sambon håller på med gångvägen upp till huset när han orkar och har lust. Blommorna blommar på. Rosen ‘Peace’ blommar så fint med stora gulrosa blommor. Jag var lite rädd att den skulle vara för gul men den är helt perfekt! Har tagit bilder men de ligger i kameran. Min dator har fått fnatt!! Så det går inte att göra mycket med den nu.
Jag bloggar lite på ett annat ställe. Skickar adressen på mailen.

Kram!

Kommentar av lynx

Så snyggt med granen som ett utropstecken vid entrén! Gillar även formen på rabatten och tanken om symmetri.

Kommentar av Karin A

Kul att vara igång med nytt projekt! Du får visa hur det blir sen… det låter fint…

Kommentar av Fundera grönt




Kommentera

