Trädgårdsliv & Design


Dagens jobb i trädgården
2007-07-25, 23.02.50
Filed under: "Dagbok", Min Trädgård, Ogräs & skadedjur, Trädgård

Svarta vinbärIdag har all singel lagts ut i gångarna i mitt trädgårdsland. Det blev så bra! Perfect att gå på och det ser städat ut. 🙂 Jag passade oxå på att slå ner några järnrör (igentligen vill jag ha trästörar men just nu prioterar jag annat i trädgården) för att binda upp mina vinbärsbuskar så de inte rotar sig med sina hängande grenar. Jag hade tänkt lägga ut tidningar och slå täckbark över för att hindra ogräs att växa upp.

Jag och min dotter har även idag skördat hallon i mängder och i dag blev det en härlig Hallon tårta till kvällsfikat i stället för hallonsylt (jaja…vi äter inte sylt till kvällsfika i vare fall) som jag kokt de senaste dagarna. Men nu börjar det ta slut på hallon och då skall de hallonskördade grenarna klippas bort för att ge mer plats åt nästa års skott med hallon. Jag har oxå laggt gräsklipp i mitt hallon land för att göda upp jorden och för att hindra ogräset som trivs där. Det ser både snyggare ut och lättare att sköta om, de två spretiga raderna som är invaderade av ogräs av alla de slag.

Några sniglar verkar inte trivas i hallon landet, för jag har inte hittat några där ännu trots ihärdigt letande varje dag. Men en fet dök upp på min nya singel/grus gång kring odlingslådorna i dag. Den låg undet en säck med halm som jag har införskaffat till mina jordgubbar och jag börjar nu tro att sniglarna kommer där i från. Problemet är bara det att då borde väl jag ha haft sniglar redan i maj då jag köpte säcken och jag har ju inte sätt några i jordgubbslandet ännu där halmen ligger. Jag hoppars och tror att det är vanliga svenska skogssniglar som är på besök för annars skulle jag haft många fler vid det här laget och man borde se om det är mördarsniglar som äter det mesta och jag har ingen skada på mina örter och annat i landet!?

På kvällen hann jag även med att klippa ner all min Kantneptra kring Bonica rosorna i gårds rundelen. Förhoppningsvis så tror jag att den kommer att blomma om en andra gång i slutet augusti. Vi får bara hoppas på lite fler soltimmar och mer värme, för hitils har ju sommaren varit usel tycker jag.

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ja visst har den det… Varit usel, alltså! Vi får hoppas på att augusti blir en riktig pangmånad. För ladda sol och värme vill och måste vi nu!

Kommentar av Fundera grönt

Gräsklipp är bra, det lägger jag i växthuset runt tomaterna och gurkan. Jag ha en del planer på att göra om trädgårdslandet i höst när allt är skördat. Det går runt i huvudet just nu kan di tro. Singel var kanske en bra idé? Ja, vi får se var det slutar. Hallonen vetjag var jag ska ha i alla fall, det är nog det ändå jag är säker på just nu.

Kommentar av Marina

Hej!
Hittade hit från Ulriksdals slottsträdgård. Det är roligt med lite ny inspiration…
Måste fråga hur det gått med växthusbygget. Det lät som ett jätteprojekt och skulle vara så spännande att se hur det går!
Må så gott!
/Ronja

Kommentar av Ronja

Såg att du använt singel mellan dina odlingslådor, det är vad jag tänkt göra till våren. Tycker du att det har hjälpt mot att sniglarna tar sig upp i odlingslådorna?
Mvh Toril

Kommentar av Toril




Kommentera

