Trädgårdsliv & Design


Hjälp!!! Mördarsniglar,eller?!
2007-07-19, 23.07.27
Filed under: Djurliv i trädgården, Trädgård

Mördarsnigel blir mördadEfter en underbar semester i ljuvliga skåne är vi nu hemma. Vädret i örebro har varit varmt och fuktigt och det har regnat en del medans vi varit borta.

Gräsmattan har vuxit en del och ogräset har tagit över på bara en vecka på vissa ställen- helt otroligt!

Jag och min man tog var sin gräsklippare för att få trädgården i trim snabbt och enkelt och då det var klart fortsatte jag med att plocka de mogna bären, hallon, röda och svarta vinbär för sylt och saft.

Efter det fick jag för mig att rycka upp massa över bevuxna rucculaplantor och vildsådda gurkörtplantor som hadde hunnit bli över en meter höga och låg längs odlingslådans kant ut över gången av allt regn som kommit. Av min förskräckelse hittade jag under dessa plantor ”stora äckliga feta bruna mördarsniglar(-tror jag!!!). Med all fart, skövlade jag nu hela trädgårdslandet och massa salladsplantor och ogräs kring rabatterna rycktes bort ( i och för sig så skulle det bort men inte kanske just i dag). Cirka tio feta sniglar föll offer för en trädgårdssax och paniken över dessa sniglar har nu fått mig att vända upp och ner på hela landet i jakten på dem.

I morgon skall ny singel i gångarna läggas för att torka upp runt lådorna och jag kommer gå på snigel jakt varje dag för att bekämpa de odjuren!

Jag kan inte förstå hur de tagit sig dit då jorden i odlingslådorna är ny och vi har inte sett till mördarsniglar eller skogssniglar förut på vår gård. Men jag vet att de finns på någon kilometers avstånd från oss.

Vanliga sniglar med ”hus” har vi i år haft massor av och dem har vi plockat mängder av så man kan ju lätt påstå att vi har ett SNIGELÅR i år.

Uppdatering….Lördag 21 juli

Inga sniglar i sikte!!! Skönt! Kanske är det vanliga sniglar och inte mördarsniglar. Jag har gått igenom hela trädgårdslandet och hallon snåret och inte hittat fler. Ny singel/grus är utlagt runt mina odlingslådor (det var lite tunt på sina ställen förut) och lådorna är kollade två gånger dagligen.

Håll nu tummarna för mig att jag slipper dessa äkliga kryp som kan skövla en hel trädgård. Och det vill man ju absolut inte!!!!

Uppdatering….Tisdag 24 juli

Inga stora sniglar i sikte, men små…cirka en halv till en cenimeter ljusa. Även dessa har jag klippt för att vara på den säkra sidan!

Uppdatering….Söndag 29 juli

Några dagar till har gått och sammanlagt sedan i tisdags har jag klippt 17 stycken!!!  Änsålänge håller de sig till utkanten av ena hörnan av trädgården. Jag Hoppas nu på riktig het augustivärme  så de inte trivs och vänder och vandrar mot andra hållet än  mot min trädgård.


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Hoppas det går bra för dig och det inte är mördarsniglar.
Jag har varit med om precis samma sak som du. Kom hem efter en veckas semester och hittar sniglar lite här och där i trädgården.
Jag plockar numera varje kväll och har fångst varje gång.

Kommentar av Åsa




Kommentera

