Trädgårdsliv & Design


Rosen New Dawn på rea och trädgårdens frukt och bär
2007-07-04, 23.47.47
Filed under: "Dagbok"

I dag har det varit en sån där dag då man inte har haft lust med något… lite kvaft och små tryckande varmt och hela familjen har varit ur balans. Kanske har semestern hunnit ikapp en och man börjar varva ner och slappa. Tröttheten tar överhand och man orkar inget.

Men framåt eftermiddagen tog jag mig i väg för att kolla läget på några av de stora blomstermarknaderna som finns i närheten, vilket jag aldrig brukar åka till så ofta men jag fick för mig att införskaffa lavendelplantor för att göra en lavendelhäck vid mina rosor. Men några fina billiga plantor hittade jag inte och kom hem med två klätterrosor från rea i stället – `New Dawn´ för endast 20 kr styck. I och för sig så såg de lite tilltuffsade ut men de var gröna och med lite gödning och vatten lär de nog klara sig.

I går var jag även på ett antikvariat och köpte två böcker om frukt och bär för framtida skörd av mina äppleträd, vinbär och hallon med mera.

I boken Skördefest av Siv och Key Nilson hittade jag massa goda recept. Jag vill försöka ta tillvara på allt som min trädgård ger och lära mina barn vad mina morföräldrar bjöd oss på då jag var liten. Tänk hemmagjord svartvinbärssaft med nybakade bullar eller våfflor med rabarbejordgubbssylt eller mormors pannkokor med äppelmos. Oj så gott!

På tur att skörda i min trädgård är de röda vinbären och sen de svarta men snart även tidiga äpplet ` Transparent Blanch ´ som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. Sen lär det även bli en omgång rabarbesaft till innan de blir för torra och gamla.

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

New Dawn är en av mina favoritrosor. Hade en som dog tyvärr efter många år uppe på min takterrass. Har planer på en ny så småningom. Hoppas dina växer till sig och trivs!

Kommentar av Londongirl

Lycka till med dina nya rosor de tar sig säkert..köpte själv två stycken New Dawn för två år sedan lika billigt på rea..och den ena är fatanstiskt stor och blommar överdådigt just nu. Den andra är lite klenare men skulle tro det beror på placering snarare än nåt annat..ha det gott..Monica

Kommentar av Monica

Jag gjorde ‘äppelsylt’ för flera år sedan då jag kommit över en massa olika sorters äpplen. Jättegott! Som mos men med lite hela bitar i också.
Fin blogg och fina bilder!

Kommentar av Fundera grönt

Nejdå, ingen semester här än på ett tag. Och inte så mycket jobb i trädgården heller. Kim har snart byggt klart yttertrappan och sen är det nog dags för mig att börja jobba lite. Ska måla lite allt möjligt och vet inte riktigt var jag ska börja.
Vad kul med växthus! Förstår att du längtar tills bygget börjar. Då lär du ha fullt upp nästa vår att så och odla allt möjligt kul där. 😉
Jag har precis gjort klart sista praktikövningen på min kurs så nu är jag klar! *pust* Har redan börjat se efter nya trädgårdskurser till hösten. 🙂
Men just nu har jag också fått nog av trädgårdsarbete för ett tag känner jag. Går mest runt här hemma på tomten och njuter av allt som växer. Nu har rosorna börjat blomma äntligen!
Sköna, lata, dagar till dig!
Kram!

Kommentar av lynx




Kommentera

