Trädgårdsliv & Design


Regn regn regn…
2007-06-17, 16.30.57
Filed under: "Dagbok", Dammen, Trädgårdsliv, Trädgårdsprojekt

I natt har det regnat enormt och mina pioner har lagt sig ner på marken av all tygnd från vattnet. Även min enorna Plymspriea har tippat om kull trots ett enormt pådrag förra regn omgången då jag och min man kröp runt för att binda om och ihop den 2½ meter höga perennbusken.

Varje år säger jag till mig själv att nästa år ska jag binda upp det bättre men även i år fick jag bita i det sura och narturligtvis så ska det regna då pionerna blommar som mest den korta perioden som en vecka! Vissa pioner har ett så kallat buskstöd men det är inte tillräkligt då regnet strillar som värst. Jag får hoppas att solen kan torka upp snart och att de vill sträcka på sig så man kan få njuta av de tills efter midsommar då gäster kommer långväga, för att besöka oss och vår enorma ”mormorsträdgård”.

Härom dagen vidtalade vi en grävfirma som ska fixa vår uppfart mot gården och även gräva för allé träd längs ena sidan. Det ska bil skönt att äntligen få i ordning på uppfarten som i nuläget består av ogräs och hårt packat gårdsgrus i ojämn nivå som bildar vattensamlingar lite varstans vid regn. Tanken var att detta skulle vara klart till midsommar men vi får nöja oss med att få det klart i juli månad på grund av fullbokad grävis. Istället får vi satsa på att få klart förrådet med målning och mini växthuset som ska byggas i vinkel mot förrådet (grunden till växthuset gjordes idag) och en del av grus gården närmast huset.

(Skiss kommer på miniväxthuset inom kort)

Dammen verkar funka även i regnet! Ingen översvämning ännu i vare fall. Jag har snarare haft problem med att dammen dunstar mycket vatten då det är varmt ute. Alla fiskar trivs och har till och med vuxit en del trots att jag inte ger dem mat utan de får klara sig på det som finns i vattnet.

Dammens skottkärra har fått sälskap av en groda på kanten som verkar tveka på att hoppa i… 😉

Även riktiga djur som fåglar och sländor, fjärilar och mygg har hittat fram till dammen. Men jag hoppars på en riktig, riktig groda en vacker dag (fast prinsen har jag ju redan, men ändå!) och några fler fiskar skulle vara kul!

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Skönt med regn men visst ser mina blommor också lite nedtyngda ut just nu. Speciellt kantnepetan och pionen, fast den har stöd.

Kommentar av lynx

Fräckt med skottkärra som vatten fall. Har själv en damm med guldfisk o koi det ä livet i trädgården ha det gött

Kommentar av anette




Kommentera

