Trädgårdsliv & Design


Okända rosor i min trädgård
2007-06-16, 21.24.58
Filed under: Frösådder och växter, Min Trädgård, Rosor

En ljuvlig enkel liten ros som växer inne i min syrenhäck. Den har ett nästan mörkt lilagröntgrått bladverk och blommar i år med massa små rosa (3 cm- stora blommor) Med söt doft.

Enligt egen forskning så är det troligen en Rosa glauca (sy. `Daggros´. Före 1814). Glauca betyder grågrön och blomman har söt mild doft. Storlek: 3×2,5. Zon VI.

***

 

Maxima ros?Denna vita fyllda ros med ljuvlig doft samplanterades av vad jag trodde skulle var enkla buskrosor i vitt o rosa från ett torp utanför Örebro. Förtjänar en bättre plasering och skall efter blommning flyttas till entrén.

Artnamn okänd.

***

***

Okänd ros 3En mycket söt enkel ros som blommar för första gången i år. Kommer från ett torp utanför Örebro och är samplanterad med den övre dubbla rosen. Växtsättet är likt klätterros och har i år endast denna blomma. Kanske ska jag till nästa år testa att beskära den för att se om den grenar sig mer. Blomstorlek ca 5cm i blekros. Härligt saffransgula ståndare och knappar.

Artnamn okänd.

***

Denna ros köpte jag billigt på grund av att odlaren inte visste vad det var för sorts ros. Jag älskar denna färg och kunde inte låta bli att låta den följa med mig hem. Blomman är ca 7-8 cm stor. Buskliknande växtsätt och doften minns jag inte för tillfället men i år har den enormt många knoppar så trots förkyllningen ska jag väl kunna sniffa om det luktar något speciellt då knopparna brister ut i blom.

***

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vi har en daggros bredvid vägen upp till huset. Alltså inte på våran tomt. Men ingen annan verkar bry sig om den så den vill flytta hem till oss. 😉
En sommar blev den totalt nedklippt då de röjde sly vid vägkanterna men nu såg jag att den vuxit upp lite igen. Jättefint bladverk och blommor!

Kommentar av lynx

[…] kommentarer lynx om Regn regn regn…lynx om Saftlynx om Okända rosor i min trädgårdHelena om Dammprojekt del 5. Bilder från dammen- nu är den nästan klar!lynx om Dammprojekt del 5. […]

Pingback av Trädgårdsliv & Design

Öhhh… Vad har hänt med dator? Skriver den egna kommentarer…se här ovan! //Trädgårdsliv & Design

Kommentar av Camilla

Hello, I found you on Blotanical and came over to read a while. I do not have roses, so I wanted to look at yours. I clicked on roses in the sidebar and have enjoyed looking at all of them. They are so sweet! I read your blog in English and have enjoyed my visit very, very much. Lovely blog.

Kommentar av Barbee'




Kommentera

