Trädgårdsliv & Design


Dammprojekt Del 4
2007-06-06, 22.15.23
Filed under: Dammen, Min Trädgård

I dag har jag först kämpat med dammrabatten jag börja med i går och fick den klar. Jag flyttade runt lite växter i mina andra rabatter och fick där med över bla sex stycken Funkia, en strutbräcken och så fick blå iris och Anagrambräcken som jag köpte i Karlslund härom veckan komma i jorden tillsammans med några frösådder, som vit fingerborgsblomma och vit perenn vallmo.

skiss på min dammPåfyllning av vattenPå eftemidagen var jag och infölrskaffa 36 kvm dammduk och en pump` Aqua Nautica´. Det tog cirka fyra timmar att fylla dammen med två och en halv kubik vatten (om nu vår vattenmätare vissa rätt för jag tycker det är lite). Under dammduken lade jag överbliven gullfiber isulering och på vissa ställen som jag ska ha stora stena lade jag en tjock båtmatta som är gummimerad på undersidan och kort strävig ylle på ovansidan. Sen var det dags att veckla ut och släta till dammmattan allt efter som vattnet fylldes på.Mer vatten till dammen

Mindre stenar som jag samlat under vårens alla projekt lades också i och pumpen kopplades i hop och en gummislag drogs från pumpen upp till det järnrör som ska leda ut vattner i skottkärran och från skottkärran till dammen.

Det svåraste med projektet är nog att få kanterna fina och ett bra slut till gräsmattan och rabatterna intill dammen.

webbdammprojekt11.jpgDet som återstår är att jämna ut kanterna så dammen kommer i rätt nivå och det ska jag göra genom att göra ett sump parti med torvblock och sten och på andra sidan där nivån år högre kan mer torktåliga växter stå.

Dammen under uppbyggnad 7 juni.

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

