Trädgårdsliv & Design


Vallmo och Daggmasken
2007-05-26, 21.52.08
Filed under: Djurliv i trädgården, Min Trädgård, Ogräs & skadedjur

Många blommor har nu stora knoppar i min trädgård. I går nämde jag min första buskpion som är i farten att spricka upp och i dag vill jag visa hur juvlig denna rosa vallmo knopp är. Det är en frösådd från 2005 och är helt enorm i år med flera knoppar. Inte undra på att man är frälst i vallmoblommor och både perenna och ettåriga har odlats fram i år som jag hoppas på blir lika härliga.

Lite orolig är jag då över mina rosor som har drabbas av troligen rosenstekel som äter upp rosens knoppar och blad. Ett antal larver och steklar har dock fått sätta livet till med en kraftig kläm mellan fingrarna eller en ihjäl mosning av den menskliga foten.

Sniglar… Min dotter samlar och leker ett tag med dem genom att bygga små landskap i burkar och hinkar men sen när kvällen kommer är jag där och plötsligt så har man trollat bort dem…. 😀 Hmmm, ja, ni förstår nog! Tur är att man inga mördar sniglar har!!! Utan man får leka mördare själv…

De enda djuren (ja… några fler finns det väl) som jag återställer till jordelivet i levande skick är de stakars daggmaskarna som även dem brukar få ett tillfället hem av min dotter. De är ju trots sitt slämmiga utseende ett nytto djur som man måste vara rädd om, annars skulle våra goda jordar inte vara så brukbar. Och vad passar då väl bättre att få avsluta detta blogginlägg med Harry Martinssons dikt…

”Daggmasken”


Vem vördar daggmasken,
odlaren djupt under gräsen i jordens mull.
Han håller jorden i förvandling,
Han arbetar helt fylld av mull,
stum av mull och blind.

 

Han är den undre, den nedre bonden
där åkrarna klädas till skörd.
Vem vördar honom,
den djupe, den lugne odlaren,
den evige grå lille bonden i jordens mull.

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Jag älskar daggmakar! Alla borde ha en i en liten lådapå vinden!

Kommentar av daggmasken




Kommentera

