Trädgårdsliv & Design


Dammprojektet Del 3
2007-05-14, 21.42.45
Filed under: Dammen

Funderingar!

Aaaaa…jag måste säga att detta var det mest nervösaste och spännade projekt jag gjort i min trädgård. Jag har nog inte tänkt på allt innan riktigt när jag satte spaden i jorden och när jag hade lyckats övertalat min man om en damm. Ja, när man får ett ok, så måste man handla fort för nu har plötsligt både jag och min man insett att det är ganska så dyrt. Men jag tror man aldrig kommer att ångra sig och vi längta till den blir färdig!

Det jag funderar på nu är om jag ska ha en pvc folie duk och vara snål (- man är ju inte rik direkt) med pris 25 kr / kvm eller den mer hållbara gummiduken som är mer beständig mot UV-strålar och tryck från stenar och fötter. Denna duk kostar då 89 kr / kvm och jag behöver minst 6×6 meter, alltså 36 kvm. Sen kommer en pump med pris kring 1200 kr och växter – Suck! då kan det nog spåra ur… jag är ju som galen i den delen! Man vill ju ha en frodig damm på en gång! Så om någon vill dela med sig eller sälja billigt en bit av sina stora bestånd av vatten växter så skulle jag bli jätte glad över det! 😉

Hmmm … så nu ska jag försöka hålla mig flyttande i dessa funderingar och se till att jag inte drunknar i min damm…. 😀

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Hej Camilla! Hittade din blogg när jag sökte efter information angående att anlägga en damm.Det ser att bli bra när dammen är färdig. Jag började på min damm i sommras. Jag grävde och grävde det var hårt när jag kom ner en bit så jag fick ta fram den stora hackan. Min man gick med gipsad arm så det var bara att jobba på. Jag hann aldrig gräva färdigt förra året, det började ju regna i oktober och sedan var hålet hela tiden vattenfyllt. Nu har jag återupptagit mitt grävande men så fort det har regnat får jag ju börja med att tömma för att kunna gräva. Jag har kommit så långt att jag håller på att forma avsatserna runt dammkanten, jag hoppas vädret blir bättre så jag slipper allt tömmande. Det finns några bilder från dammprojektet på min hemsida om du tittar under Trädgård och sedan letar dig vidare till dagboken för 2006. Ha det gott! Jag tittar in fler gånger för att se hur det går med din damm!
Hälsningar
Eva

Kommentar av Eva Elmquist




Kommentera

