Trädgårdsliv & Design


Frösådderna, gödsling och sommarens planer
2007-03-15, 04.25.54
Filed under: Frösådder och växter, Trädgård, Trädgårdsprojekt

FrösådderJag pysslar om mina frösådder varje dag nu, vattnar kollar om något nytt har hänt, vänder på lådorna så att det kommer ljus på hela såbädden. Åhh, vad jag önskar, att jag kunde ge dem extra ljus nu. Några sådder har jag ställt ut på grund av att de behöver kylla för att fröna ska kunna mogna och gro sen då jag tar in dem om några veckor.

Lite fakta hur det gror med mera…

Perenna Vallmo`RoyalWedding´ sådd 14/2, grott 2/3
Perenn Vallmo `Prinses Viktoria Louise´ sådd 14/2, grott 4/3
Blåbergvallmo sådd 6/3 köldbeh from 14/3
Jätteverbena sådd 14/2, troligen misslyckad sådd
Violverbena sådd 6/3 köldbeh 7/3
Lövkoja sådd 6/3 grott omk 10/3
Blåklint sådd 6/3 grott omk 10/3
Borstnejlika sådd 14/2 grott 18/2
Paradisblomster sådd 6/3
Fingerborgsblomma vit sådd 14/2 grott omkring 18/2
Perenn Stockros sådd 14/2 grott 9-15/3
Stockros sådd 6/3 grott 13/3
Tomat `Supersweet´ sådd 6/3 grott 13/3
Vildtomat sådd 6/3 grott 15/3

Jag har i år satsat mycket på ettåriga växter och där av inte så mycket förodlingar inomhus. Jag är mycket svag för Pionvallmo och har ett tiotal sorter som ska i jorden så snart jag fått lite ordning i mina rabatter efter vintern. Cosmos eller Rosenskäran som den heter på svenska ska jag också få ner i jorden men då hade jag tänkt förodla de i en pallkrage och där efter kan jag placera ut plantorna bland mina andra växter i rabatterna.

Planerade sådder är…

Pionvallmo `Swans down´
Pionvallmo `BlackChiffon´
Pionvallmo `Alba´
Pionvallmo `Flemish Antique´
Pionvallmo `Pink Paeony´
Pionvallmo `Purple Paeony´
Pionvallmo `Poppy Black Beaty
Pionvallmo `Black Dragon´
Pionvallmo `Sensily Scarlet´ mfl…
Cosmos `Vega White´
Cosmos `Tetra Versailles Red´
Cosmos `Pied Piper Red´
Myskmalva vit
Myskmalva
Malva `Mystic Merlin´ sådd 18/3
Roseniberis
Porslinveronica sådd 18/3
Riddarsporre från egen trädgård sådd 18/3 köldbeh 19/3
Luktärt vit och rosa
Rucolasallat
Plocksallad
Isbergssallad
Rädisa

(listan uppdateras allt efter som, senast 18 mars)

Mina tankar kretsar även kring vilket gödningsmedel jag ska tillsätta i år för att få en bra tillväxt på växterna. Det här med gödsel är en hel vetenskap enligt vad jag har fått lärt mig av Björn på Kvinnerstaskolan. Men det är skoj!
För två år sedan tillsatte jag organiskt brunnen narturgösel (hästskit) i alla rabatter från en hästgård utanför Örebro. I år blir det nog hönsgödsel från butiken för att uppnå en bedårande blommning. Till gräsmattan som fortfarande består av tillviss del av mossa blir det blåkorn. Gräset har visserligen återhämtat sig efter röjningen av skogsdungen på kommunens mark för cirka två år sedan som gav oss skugga på halva våran tomt.

Vårens och sommarens projekt i trädgården kommer att bli ett garagebygge och jag håller på att rita en bygglovsritning så att vi snarast möjligast kan anlita grävmaskinist. I samband med det skall vi äntligen försöka få ordning på vår uppfart. Den ska hyvlas av, så allt ogräs försvinner och ny gårdsgrus ska dit. På ena sidan av uppfartren ska jag försöka avskilja gårdsgruset med en mur av nartur sten och minst tre nejlikorosor (gamal rosbuskesort se Länk) ska planteras tillsammans med perenner.

Ett lite växthus vill jag också försöka få till i gammal engelsk stil. Har under många år samlat gamla spröjsade fönster och drömmen är att ha en liten sittplats för mysiga sommar kvällar och kylliga höstrar bland vindruvor och blommor. Men vi får väl se hur mycket man hinner på en sommar.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej!
Och tack för mailet! Lovar att svara när jag har en stund över. Vi har varit ute rätt mycket så det har inte blivit så mycket Internet för min del. Rätt bra egentligen för jag sitter här alldeles för mycket. 😉
Vi höres! Ha det bra!
Kram /Cara

Kommentar av lynx

[…] Helen Fredholm om Länk till en underbar trädgårdlynx om Katten Mirre var i strid…lynx om Frösådderna, gödsling och sommarens planerberben om Min trädgård 2005Trädgårdsliv & Design om Rosor rosor […]

Pingback av Trädgårdsliv & Design




Kommentera

