Trädgårdsliv & Design


Odlartokiga jag och vem är ni?
2007-03-07, 00.14.41
Filed under: "Dagbok", Frösådder och växter

Ja, ni funderar nog! Vad ska jag säga…Orkar ni med fler frösådder, alla ni som läser min blogg? Och Ni som är trädgårdsfrälsta redan och gillar detta, kan jag bara gratulera för i dag kom ännu några frö i jorden som jag nu har skrivit om i mitt förra inlägg.

Som sagt det är ju så skoj, man blir ju så glad av att stoppa händerna i varm skön mjuk jord. Härlig terapi för själen! Så pröva alla ni som aldrig har gjort det!

Förresten, det vore ju kul om man fick veta vem och vilka som läser här på min blogg…så skriv gärna en rad!!!

Jag kan ju tillägga att nu, står det ett antal lådor med ett hundtatal små plastkrukor runt om i vårt lilla hus på 80 kvm med två barn en man och en katt. Men det är kul!

//Camilla

5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hepp hepp! Du vet att jag kikar in här! 😉
Du, jag har en fråga (är ju nybörjare) När alla små plantor kommer upp, var har du dem sen? Har du extra ljus till dem?
Jag har inget källare så jag vet inte var jag ska så perenner… Går det lika bra i en miniväxthus utomhus, på balkongen? Det ligger sydöst. ALltså att jag sår inne i värmen men ställer ut dem i ett ”växthus” för att växa upp efter omskolning?

Kommentar av lynx

Hej hej! Jag har mina små plantor inne tills det är frostfritt och varmare ute (någon gång i maj)så man kan ”avhärda” dem lite. Man får vänja plantorna med utemiljön blåst-värme osv.Några timmar om dagen och sedan utöka tiden mer och mer. Men inna dess har jag planterat om dem en gång till vanlig gödslad trädgårdsjord. Vissa frösorter kan behöva kyla for att kunna gro. Som ex verbenan som jag missade att ställa ut i första sådden…;-( (Idag ska den nya sådden ut i kylan i 14 dagar som jag sådde i går för sedan komma in igen och gro.Om du bara sår en liten kruka så funkar kylskåpet oxå för dessa frö. Har du ett miniväxthus eller skyddande balkong så funkar det oxå bra att avhärda sina plantor i/på. Men tänk på att solen kan var ganska så stark i maj så inte plantorna blir brända eller kokta. Fiberduk funkar bra som skydd. Jag har inget extra ljus åt mina plantor utan fönstert funkar bra för mig.
Kram Camilla

Ps. Pinsam fråga…Jag vet ju inte vad du heter? ;-)) Vore kul att veta!

Kommentar av Camilla

Tack för svar! Aklejor har jag sått och då hade jag dem i kylskåpet under nätterna och rumstemperatur på dagarna. Verkade fungera bra.
Det kanske är stor skillnad på vad för perenner man sår? Jag trodde att det nästan var ett måste att ha en källare (eller annat svalt ställe) med extralampor. Det var därför jag tänkte att om jag har ett skyddat ställe på balkongen så är det ju svalt där men ändå ljust. Behöver ju inte ställa det i direkt solljus. Går kanske att ”frosta” rutorna så att solen inte kan gassa på? *funderar* Eller vad brukar man så/odla i drivbänkar ute? (såna med glasfönster över en låda) Kan man ställa ut småplantor i såna?
Jösses vad jag frågar! Sorry!
Ja, lite har vi jobbat på. 🙂 Nu på våren ska det ju bli gräs på framsidan av huset också. Skulle gjort det förra våren men då var jag gravid. Kul att du gillade vår stenanläggning. Det är min sambo som släpat alla stenarna på plats. Allt är hittat på tomten, så du kan gissa att det finns stenar i marken!
Jag kallar mig Cara på nätet. Det är också ett smeknamn jag har IRL. 😉

Kommentar av lynx

Hej..
Hälsning från en av dem som läser här hos dig i kväll..
Hamnade här av en slump och hittade massor av intressant läsning om allt detta med växter och trädgård.. så nästa gång jag kommer hit blir det inte av en slump! 🙂

Kommentar av kirsti

Hej Kirsti! Kul att du gillar det jag skriver! Du är alltid välkommen tillbaka till min blogg!;-)

Kommentar av Camilla




Kommentera

