Trädgårdsliv & Design


Rosor rosor rosor….
2007-01-31, 09.28.39
Filed under: Frösådder och växter, Trädgård, Trädgårdsprojekt

Jag vill ha massor av rosor…. Det här blev årets första bestälning… och det blev en Stamros Bonica och tre F.J. GROOTENDORST (Nejlikros). Det andra får vänta till ett annat tillfälle.

Nejlikros som är flikig på bladen och har ett brett växtsätt samt rik blommande helaF.J Grootendorst sommaren och en bit in på höstan ska ramma in vår biluppfart och bilda ett avgränsand rum mot ena gräsmattan för att få harmoni och liv åt uppfarten.

Fakta från HG; (År 1918) NEJLIKROS. Starkväxande och härdig buske med små nejlikliknande, lätt doftande. starkt karminröda blommor hela sommaren. Busken har ett omfångsrikt och utbrett växtsätt. Stora och skrynkliga blad. Höjd 1,5 m Zon 1-6 (7).

Stamrosen Bonica kommer till att bli ett expriment och jag vet inte riktigt var jag ska placera den, men det lutar mot att ha den i en kruka kring uteplatsen. Min rosfavorit är denStamros bonica vanliga Bonican (rosa ros högst upp på bloggen) som jag har i min rosenrundel mitt på gården och jag hoppas att denna stamros blommar lika rikt och är lika vacker som de andra ”vanliga” bonican som jag har.

Fakta från HG; Stamhöjd: 80-100 cm. Kraftig, härdig och otroligt blomrik sort, med klasar av ljusrosa, marsipanros-liknande, doftande blommor till långt in på hösten. Lev. med 80-100 cm stam i stor 7,5 L kruka. Zon 1-5.

Bilder från Horto Green


2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

[…] gårdsgruset med en mur av nartur sten och minst tre nejlikorosor ( gamal rosbuskesort se Länk)  ska planteras tillsammans med […]

Pingback av Trädgårdsliv & Design

Vilka vackra rosor du beställt.. den i headern är fantastiskt vacker. Stamros har jag inte vågat mig på än.. är lite rädd att den ska frysa på vintern..=).. men man kanske ”bäddar” in den.. för vinterkylan har för mig att jag läst det någonstans.. Ha en god fortsättning.. trevlig blogg du har..=) Monica

Kommentar av Monica/Moa




Kommentera

